3. ledna 2008

Spotřebitelské trendy pro rok 2008 v ČR

Teď si zkusím kapánek věštění z křišťálové koule a vypitého espressa. Takže nic sofistikovaného, podpořeného tvrdými daty a grafy z excelu. Pouze můj pohled na českého spotřebitele.

Obecně myslím bude tento rok testem spotřebitelského optimismu. Rány, které díky všeobecnému zdražování dostávají disponibilní prostředky domácností, jsou poměrně hluboké. Jsem zvědav, jestli dokážou zkazit všeobecně panující ochotu utrácet nebo ne. Na čem to záleží? To je poměrně prosté – pouze na tom, zda lidé budou věřit tomu, že se stále mají dobře, nebo ne. Vzhledem k tomu, kolik nepříznivých finančních zpráv se na nás denně valí, očekával bych mírnou studenou frontu.

1. Internet je můj rádce
Dříve jsme si chodili pro radu nejdřív k rodině a pak ke známým. Dnes bychom šli nejdříve na internet. Koupit plasmu nebo LCD? Jaký je nejlepší šampón proti lupům? Jak se nenechat obrat při uzavírání hypotéky? Typické dotazy, na které můžete najít odpověď online. Budiž pochválen Mall.cz a jeho systém zákaznického hodnocení (navíc nyní podpořený tím, že oslovuje pomocí mailu majitele daných výrobků a vyzývá je ke sdělení svých zkušeností). Chcete vědět, jestli je spoleh na bezsáčkové vysavače? Přečtete si tamní diskuse. Obrovským zdrojem moudrosti jsou diskusní fóra současných maminek. Jen se zkuste podívat. Internet vypadá jako by byl stvořen právě pro ně. Typický uživatel internetu jako rádce? Střední a vyšší příjem, Husákovo dítě.

2. Užít si tady a teď (dokud na to máme)
Rostoucí příjmy a extrémně dostupné spotřebitelské úvěry nás naučily utrácet a nehledět na budoucnost. Dříve bylo bráno jako rozumné utrácet hlavně za hmotné předměty. Současný trend je o utrácení za zážitky (koneckonců takové Audi A5 je kupříkladu hmotný zážitek). A jestli nebudou vyhlídky na rok 2009 nadějné? Myslíte, že lidé začnou spíše šetřit, nebo si budou chtít užít dokud to jde?

3. Bavit se digitálně
Spousta digitálních hračiček bude právě tento rok svádět boj o to, zda překonají svůj „bod zlomu“. Typicky jsou to samozřejmě herní „next-gen“ konzole. Ale půjde i o další technologie HDTV, digitální televizi (Chcete digitální nebo analogovou kabelovou tv? Já zatím zůstávám u analogu.), vysokorychlostní internet a s ním spojená zábava typu sledování videa či online her… Jistě, to všechno tady je. Ale tento rok bude probíhat boj o to, co bude příští rok v každé domácnosti.

4. Víc kvality za méně peněz
Společnost bohatne a zvyká si na kvalitu. Je to nepochybné – stačí se podívat na značky, které vstupují na trh. Nejenom ty luxusní, paradoxně je myslím nejsilnějším důkazem příchod Starbucks a Burger King. Na druhou stranu s uvolněním hranic jistě bude pokračovat tendence zlevňování značkového zboží. Francouzské šampaňské v Tescu za 299 Kč? Jedna z prvních vlaštovek. Já jsem včera koupil v Salamanderu ve slevě boty za cenu jako u Bati.

5. Máme rádi fér značky
Fér značky nemusí být vždy ochránci utlačovaných a obnovitelé deštných pralesů. Stačí, když jsou konzistentní a dodržují své sliby. Nefér chování může tolerovat pouze ten, kdo má hluboko do kapsy, nebo je tak společensky necitlivý, že ho to nezajímá. Extrémně citlivá je v tomto ohledu mladá generace. Ekologické a bio výrobky už nejsou něco zvláštního – pro střední třídu představují standard. Ne v tom smyslu, že by pořizovala kompletní bio-nákupní-košík, ale v samozřejmosti nabídky. Předpokládá se její dostatečná šíře i dostupnost.

Značka roku 2008
Marks & Spencer
Proč? Běžte do některého z obchodů a podívejte se, kdo tam nakupuje.

A co mě čeká za domácí úkol? Podělím se o pár odkazů:
http://adage.com/article?article_id=122609
http://www.marketingcharts.com/interactive/marketing-executives-identify-top-marketing-trends-concepts-in-2008-2565/
http://www.trendwatching.com/briefing/
http://blogs.cnet.com/8301-13526_1-9838015-27.html
http://crmweblog.crmmastery.com/?p=973
http://interactivemarketingtrends.blogspot.com/2007/08/10-trends-in-digital-advertising-for.html

Žádné komentáře: