19. ledna 2008

Macbook Air: láska na první pohled

Apple opět udeřil svým hype-marketingem v plné síle. Není moc podobných událostí, jako je lednový Macworld Keynote Steva Jobse. Chci tím říct, že není moc podobných událostí, kdy se lidstvo může víceméně bezplatně přiučit tomu, jak se mají prodávat produkty. A to dokonce v přímém přenosu se simultánním překladem.

Drobných detailů v prezentaci si už všímají i někteří zdejší bloggeři: zatímco na Keynote Billa Gatese inteligentní posluchači pozorně spí, na show Steva Jobse cvičené opice šílí nadšením. Jistě, někdo by mohl namítnout, že „to se to dělá marketing, když máte jednoho z nejvíce charizmatických vizionářů na planetě“. Nicméně jak všichni víme, i Microsoft má poměrně přesvědčivé vůdce. Takže jenom o tom to jistě není.

V čem spočívá celé to haló kolem Macbooku Air? Mnozí zcela seriózní autoři ihned udělali to nejsnadnější – porovnali technické parametry. A světe div se, vyšlo jim, že Macbook Air je víceméně srovnatelný s podobnými zařízeními na trhu. Nejdál se dostali na macblog.sk, kde jim nakonec vyšlo, že srovnávají nesrovnatelné. Prý se dokonce i analytici shodnou, že nový notebook má málo funkcí a že tudíž nemá koho oslovit. Ponechme stranou, že analytici se ohledně Apple většinou nejenom neshodnou, ale dokonce i mýlí.
Kritici ovšem mají v jednom nespornou pravdu. Z čistě technologického hlediska je to pouze další ultrapřenosný notebook, který výbavou nijak neoslňuje. Designově je sice pěkný, ale upřímně řečeno Sony Vaio SZ taky nevypadá nejhůř. A i další konkurenti nejsou vyloženě oškliví.

Mají však jednu velikou smůlu – nikdo je nevytáhl před celým napjatým světem z běžné kancelářské obálky, ve které bychom očekávali maximálně barevně vytištěnou středně velkou powerpointovou prezentaci. Já se v tu chvíli zamiloval – a uviděl se, jak vytahuju z maličké pracovní aktovky na poradě nějaké nevýznamné podklady a… Macbook Air. A spolu se mnou se takhle vidělo zatraceně hodně potenciálních zákazníků široko daleko. To mi věřte.

Je nejtenčí na světě. Chytré. I když myslím, že tenhle atribut Macbooku Air nevydrží dlouho. Dřív nebo později někdo vytvoří tenčí notebook a řekne: „Vidíte? Jsme tenčí než Apple.“ Jenže ten hlas zapadne, protože v hlavě většiny spotřebitelů je na dlouhou dobu nejtenčí přece „ten Mac“.

Dvě věci nemohou myslím ani nejzavilejší odpůrci Applu upřít: odvahu jít vlastní neprošlapanou cestou a vytvářet radikální objekty touhy. A především ta druhá záležitost je nesmírně důležitá pro budoucí úspěch Macbooku Air. Souvisí s tím, pro koho je vlastně určen. Zajímavou úvahu najdete zde - Macbook Air je další zbraní Apple do boje o enterprise sféru. Proč? Macbook Air je součástí naší osobní značky (personal brand). Není žádným tajemstvím, že nejnadupanější přenosné počítače si v korporacích pořizují manažeři, kteří na nich potom dělají co? Píší prezentace, čtou maily a surfují po netu… Podobnou slávu pro ně udělá i Macbook Air. Navíc mnohem stylověji, a aniž by se jim pronesly ruce při tahání všech těch USB a Firewire portů, mechanik a dalších sofistikovaných udělátek.

Osobně jsem z něj nadšen. Líbí se mi stejně velký displej jako na normálním Macbooku, skvělá klávesnice, malá hmotnost a to, že na něm na rozdíl od Sony Vaio běží Mac OS X. Že má jeden USB vstup? Víc jsem jich potřeboval za rok a něco, co mám Macbook, asi jednou nebo dvakrát. Navíc mám doma PC s USB hubem. Macbook Air není rozhodně universální stroj, ale předpokládá, že máte přístup k více počítačům.

Závěrem bych rád vzkázal všem těm rozhořčeným kritikům: Proboha nekupujte si ho! To není notebook pro vás, to je notebook pro mě! Čím méně lidí ho u nás bude mít, tím líp!

Žádné komentáře: