6. ledna 2008

Laický marketing

Můj kolega a nastávající obchodní společník Tomáš Hrivnák odkázal na můj blog, za což mu děkuji. Zároveň mne označil za „odborníka s názorem“.

Rád bych se díky tomu pozastavil nad filosofií svého blogu. Opravdu nechci být příliš odborný. Marketing je důležitou součástí našich běžných životů nejenom na úrovni osobního brandingu, ale především protože jsme všichni spotřebitelé.

Mnohokrát jsem se setkal s tím, že na to brand manageři a marketingoví ředitelé zapomínají. Zvlášť tristní je to, když vyprodukují nějakou extrémně podivnou kampaň. Pokud byste se jich zeptali „A vám by se to jako líbilo, pane Horník?“ budou překvapeně koukat, jakože ta kampaň není pro ně, ale pro „ty spotřebitele“. (A ne, opravdu nemám na mysli ten případ, kdy chlap prodává dámské vložky.)

Existuje i opačný extrém, kdy lidé v reklamních agenturách posuzují spotřebitele podle sebe – tedy podle vzdělané a nadprůměrně vydělávající střední třídy. I to je dost zavádějící a vkus kreativců bývá navíc velmi odlišný od většiny ostatních cílových skupin.

Osobně sám sebe rád zkoumám jako spotřebitele. Patřím mezi často experimentující část nakupujících a tak k tomu mám dost různých příležitostí. Dá se tím hodně naučit, jenom je nutné dát si pozor na generalizaci.

Chtěl bych se zde věnovat tomu, co mě jako spotřebitele zaujalo v běžném světě i v médiích. Občas asi sklouznu k poloodbornému mudrování, jako v případě Trendů 2008, ale budu se tuto úchylku snažit držet zkrátka. Slibuji.

Žádné komentáře: